Waterstofauto HAN

Waterstofauto HAN: 'De regio biedt een prachtig netwerk aan partners'

Studenten van de HAN komen met een waterstofauto in actie tijdens de Shell Eco-Marathon. Ze zijn ervan overtuigd dat dat type auto de toekomst heeft.

Vanaf 22 mei doen 160 teams uit heel Europa in het Brabantse Berghem mee aan een kwalificatiewedstrijd voor de Shell Eco-Marathon. Het hoofddoel is de Europese finale in juli, in het Engelse Weybridge. Het team van de HAN is vanwege eerdere deelnames al verzekerd van een startplek in die race. “Voor ons is het in Berghem een training”, zegt teammanager Jelmer de Jong, student Automotive.

De HAN heeft op het vlak van waterstof enorm veel connecties met bedrijven en overheden, dus we hebben voor dit project een prachtig netwerk aan partners

Aan de Shell Eco-Marathon doen allerlei soorten auto’s mee die op een circuit met zo min mogelijk brandstof zo ver mogelijk moeten rijden. Er is een onderverdeling in verschillende klassen. Die van waterstof wordt volgens De Jong gezien als één van de meest uitdagende: “Er zijn ook maar weinig teams die daaraan meedoen. Vorig jaar waren het er uiteindelijk maar een stuk of tien.

Nieuwe waterstofauto HAN

De HAN doet al voor het tiende jaar mee, waarvan de laatste jaren met een waterstofauto. De huidige auto, de HM10, is vrijwel vanaf nul gebouwd nadat het type van vorig jaar problemen kreeg met de remmen, wat weer gevolgen had voor de elektronica. “Betrouwbaarheid was het uitgangspunt bij het bouwen. We hebben er veel vertrouwen in”, zegt De Jong.

Het team bestaat uit allemaal tweedejaarsstudenten. “Voor ons is het een project als onderdeel van de studie. We begonnen met een projectdag per week, nu zijn het er twee. Veel andere teams bestaan uit studenten die een tussenjaar hebben genomen en er dus dus full-time mee bezig kunnen zijn. We zijn daardoor een beetje de underdog, maar dat maakt het alleen maar leuk.”

Hulp van partners

Daar staat tegenover dat De Jong en zijn teamgenoten kunnen profiteren van de kennis en het netwerk van de HAN op het gebied van waterstof. “De HAN heeft op dat vlak enorm veel connecties met bedrijven en overheden, dus we hebben voor dit project een prachtig netwerk aan partners. Zij hebben ons kunnen helpen met kennis en materiaal voor alle onderdelen. Van de body tot de motor en van de elektronica tot de commerciële kant.”

De Jong gelooft sterk in de potentie van waterstofauto’s. “Je ziet dat bedrijven er nu ook in gaan geloven. Een elektrische auto met een waterstoftank en een brandstofcel heeft eigenlijk alle voordelen van elektrisch rijden, maar niet de nadelen die een accu met zich meebrengt, want die zorgt voor veel schadelijke fijnstof. De auto’s worden vanzelf goedkoper als er meer vraag naar komt. En dan zal er ook een betere infrastructuur komen, met meer tankstations.”

Meer over projecten van de HAN

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp