The Kraft Heinz Company

Parel-update: hoe is het nu met… The Kraft Heinz Company?

Kraft Heinz produceert en verkoopt al meer dan 100 jaar veel verschillende merken voedingsproducten in bijna 200 landen. In 2017 won Kraft Heinz de Parel vanwege het gebruik van nieuwe technologieën waarmee ze haar producten gezonder en duurzamer wil maken.

We zijn ook bezig om al onze verpakkingen recyclebaar, herbruikbaar en composteerbaar te maken.

Blij met basis

De Parel heeft intern veel betekend voor Kraft Heinz. “Het is belangrijk voor ons dat The Economic Board onze inspanningen, om te investeren in deze regio, heeft beloond.” Vice president R&D Andrea Budelli is nog steeds blij met haar basis in Elst en Nijmegen. Kraft Heinz wordt steeds meer als voorloper gezien, dankzij innovaties die met name in ‘57’ ontwikkeld worden. “We hebben een goede interactie met de universiteit van Wageningen. Afgestudeerden willen graag bij ons komen werken.”

Nadeel voor het bedrijf is dat de huizenmarkt in deze regio op slot zit waardoor nieuwe medewerkers nauwelijks aan een huis komen. Ook steekt het bedrijf energie in de relatie met de lokale gemeenschap. “We bouwen aan een duurzame relatie, want we willen hier de komende 100 jaar ook nog blijven.”

Ontwikkelingen

The Kraft Heinz CompanyDe afgelopen jaren heeft Kraft Heinz een aantal technologische ontwikkelingen succesvol doorgevoerd om haar producten nog gezonder en duurzamer te maken. “Vooral op het gebied van het vervangen van suiker en zout en verpakkingsmaterialen hebben we vooruitgang geboekt; in 2018 lanceerden we tomatenketchup zonder suiker en zout in het Verenigd Koninkrijk. Dat is  goed ontvangen”, Budelli. “Drie jaar eerder brachten we al een variant op de markt met de helft minder suiker en zout. Consumenten hebben nu een ruime keuze.” Het bedrijf is nu bezig om deze producten in het standaardassortiment op te nemen en de gebruikte technologie ook door te voeren bij andere producten, zoals soepen, bonen en limonadesiroop.

We hergebruiken bijvoorbeeld de warmte en verwarmen de producten minder lang. Dat heeft als extra voordeel dat je het product langer kan bewaren.

De suiker in de ketchup wordt vervangen door Stevia, een natuurlijke zoetstof die wordt gewonnen uit planten. Maar ook op dat gebied kijkt Kraft Heinz verder. “We kweken tomaten met een natuurlijke zoete smaak, zodat we onze producten steeds minder hoeven te zoeten.” Het reduceren van zout is lastiger: “Daarvoor gebruiken we natuurlijke ingrediënten die de zoutsmaak goed nabootsen, maar het nadeel daarvan is dat er een nasmaak aan zit.” Budelli is ervan overtuigd dat we consumenten daarnaast moeten laten wennen aan minder zout in de producten. “Dat is beter voor onze gezondheid.”

100

jaar actief in de voedsel-industrie

200

landen hebben producten van Kraft Heinz in de verkoop

Verpakkingen en productieproces verbeteren

Het nadeel van Stevia is dat het, in tegenstelling tot suiker, niet gebruikt kan worden als conserveermiddel. Aangezien Kraft Heinz het aantal conserveermiddelen in haar producten wil verminderen, gebruikt ze nieuwe technologieën om de verpakkingen en het productieproces te verbeteren. “We hergebruiken bijvoorbeeld de warmte en verwarmen de producten minder lang. Dat heeft als extra voordeel dat je het product langer kan bewaren.” Hierdoor gebruikt Kraft Heinz minder energie en draagt ze bij aan een schoner milieu. Iets dat ze hoog in het vaandel heeft staan. “Daarom zijn we ook bezig om al onze verpakkingen recyclebaar, herbruikbaar en composteerbaar te maken.”

Breder smaakpallet

Ook ontwikkelt Kraft Heinz steeds meer nieuwe smaken. Nieuwe trends wil de klant terug zien in sauzen, soepen en andere producten. Het bedrijf heeft een innovatieve manier bedacht om snel, samen met de klant, nieuwe smaken te kunnen ontwikkelen. Soms komen hier nieuwe producten uit voort. “Onlangs hebben we een tomatenketchup met kaviaar in het VK gelanceerd; een voortreffelijke samenstelling van ingrediënten die zorgen voor een smaakexplosie in je mond. Dat leverde vooral veel publiciteit op.” Met een uitbreiding van het assortiment kan Kraft Heinz steeds meer klanten bedienen en hen meer keuzevrijheid geven.

Over de Parel-award

De afgelopen jaren heeft The Economic Board de Parel-award uitgereikt aan bijzondere organisaties en projecten uit de regio Arnhem – Nijmegen – Wageningen. De Parel-award is een erkenning voor organisaties die zich onderscheiden door interessante innovaties of juist door hun beproefde bedrijfsprocessen op het gebied van Food, Health en Energy en de cross-overs hiertussen.

Parel aanmelden?

Heeft u een echte Parel in uw netwerk? Meld u de organisatie dan aan om kans te maken op een van onze Parel-awards. Hoe dat moet, leest u hier.

Parel aanmelden

Bekijk al onze parels

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp
FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp