Challenge The Economic Board x Papendal

Over uitdagingen gesproken ...

Het thema Challenge liep op 13 september op Papendal als een rode draad door het derde jaarevent van The Economic Board. Het triggerde veel aanwezige ondernemers, zoals Enny van de Velden, Toni Iniguez en Astrid Huitink.

De grens over

Enny van de Velden, Chief Commercial Officer en bestuursvoorzitter van CCV Group, ziet het als haar uitdaging om voet aan de grond te krijgen bij het Duitse midden- en kleinbedrijf. Elke Nederlander die in Duitsland op vakantie gaat verbaast zich over de manier van betalen daar. Er gaat nog heel veel cash rond in winkels, cafés en restaurants. Het ons zo vertrouwde ‘klein bedrag, pinnen mag’ is niet bepaald ingeburgerd bij de Duitsers. Sterker nog: de Duitse middenstander vindt het maar lastig, dat gepin.

Een cultuurdoorbrekend offensief inzetten

Van de Velden heeft de argumenten aan haar zijde: pinbetalen is sneller, veiliger en gemakkelijker. Toch zal ze een cultuurdoorbrekend offensief moeten inzetten om de Duitser om te krijgen. Dat zal ze dan ook samen met de Duitse partners en andere spelers in het betalingsverkeer doen, waaronder de concurrenten. Iedereen heeft er immers baat bij.

Van de Velden: “En vergeet niet: het kan ook omzetverhogend werken. Wij hebben recent in de ArenA alle transacties cashloos gemaakt en het gevolg was een omzetstijging van 25%! Zeker in een situatie waar mensen snel en gemakkelijk moeten kunnen betalen, kiest een winkelier of restauranteigenaar voor zo’n oplossing. In Arnhem is niet voor niets ’t Taphuys zo succesvol: dat opereert met vooraf geladen passen op dezelfde manier. Je tapt zelf je biertje met dat pasje, snel, gemakkelijk en veilig. Jammer genoeg nog wel met de terminals van de concurrent… dat is mijn volgende challenge!”

Meer personeel

Managing director Patrick van Leuven van Hoogwegt International benoemde tijdens zijn podium-pitch de uitdaging om op een effectievere manier personeel aan te trekken. Daarvoor bouwt Hoogwegt pal naast station Arnhem Centraal een nieuw pand. Om met die OV-positionering aantrekkelijker te zijn voor de veelal in het westen gevestigde hoogopgeleide jonge mensen.

Het aantrekken van hoogopgeleide jonge mensen is ook voor Astrid Huitink, kantoordirecteur van Van Lanschot met vestigingen in Arnhem, Nijmegen en Apeldoorn een uitdaging. Hoewel deze relatief kleine, gespecialiseerde bank in Nederland een zeer goede naam heeft. Het is voor kantoren binnen en buiten de Randstad niet eenvoudig om geschikt personeel te krijgen. Ook Huitink blijft inzetten op het aantrekken van ambitieuze stagiairs en jonge afgestudeerden. Ze zijn van belang voor de ontwikkeling van het vak.

Directeur-groot aandeelhouder Toni Iniguez van schoonmaakbedrijf Antonio Shining Places heeft in zijn branche vooral met laagopgeleide mensen te maken, maar ziet zich voor een vergelijkbare uitdaging staan. Het vinden van mensen is lastig in zijn bedrijfstak. Voor hem ligt de uitdaging erin om zijn mensen meervoudige taken toe te bedelen. Zo kan hij de schaarste in personeel dat schoonmaakt, de receptie bemant, de post behandelt of de planten water geeft, beter het hoofd bieden. Het maakt het werk voor de mensen ook interessanter, weet Iniguez, die iets meer dan driehonderd mensen aan het werk heeft.

Lees ook

De challenge van: Hans Winters, wethouder gemeente Zevenaar

De challenge van: Patrick van Leuven, Managing Director van Hoogwegt International

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp
FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp