Boston

Handelsmissie Boston: een supernetwerk van Bostonians én Nederlanders

The Economic Board directeur Sigrid Helbig maakte op de handelsmissie naar Boston mee hoe een uitgebreid Nederlands gezelschap van zo’n 130 “hotshots en cracks” uit medische en technische hoek samenkwamen. Hoe ze niet alleen de Amerikanen maar ook elkaar leerden kennen en ideeën opdeden.

Een interessant gezelschap

Hans de Boer, Sigrid Helbig, Bruno Bruins

Hans de Boer, Sigrid Helbig, Bruno Bruins

Van minister-president Rutte en minister Bruins tot VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer, delegaties vanuit het bedrijfsleven en de universiteiten. Medisch en hightech Nederland was uitgebreid vertegenwoordigd in Boston. Een kleine greep: directeuren van NXP, Johnson & Johnson Nederland, Ernst & Young, Gartner en Elsevier waren aanwezig. Vanuit de meeste universiteiten en umc’s waren delegaties mee en ook gezaghebbende netwerk- en brancheorganisaties waren van de partij, zoals Taskforce Healthcare, Invest in Holland en de Dutch Association Innovative Medicines.

Ze moeten je eerst zien staan, voordat ze je zien zitten…

Aanwezigheid gewenst

Het was niet verbazend dat tout Health en Hightech-Nederland erbij was, want het viel Helbig op hoeveel kansen je ziet op zo’n handelsreis. Bij het Philips Center in Boston sprak zij bijvoorbeeld met een wetenschapper die op zoek was naar data voor hersenonderzoek. Helbig dacht bij zichzelf: “Was het Donders Instituut nu maar hier…Ik ga er zeker op inzetten dat onze regio vaker meegaat op dit soort missies!”

Voor het internationale AI Centrum dat momenteel bij Radboud Innovation ontstaat, kon zij goede contacten leggen. Projectleider Brechtje Vreenegoor kon door omstandigheden niet mee op de reis, maar haar visitekaartjes en haar pitch gingen wel mee. Vreenegoor werd uitgebreid bijgepraat en Helbig maakte afspraken met potentiële samenwerkingspartners.

Nederlanders vinden de afstanden tussen de regio’s groot. Grappig is dat Boston zich afficheert met de nabijheid van New York. ‘We are closely located to New York’ zeggen ze dan ‘It’s only a four hour drive”.

Leren over ecosystemen

Helbig vertelt enthousiast over ondernemers in de VS: “De snelheid valt op, je spreekt ’s middags iemand en ’s avonds heb je een mail in je bus met links en informatie. Start-ups worden gezien als interessante partners. Mensen vertellen trots welke start-ups ze begeleid hebben en hoe succesvol deze werden.”

Ook andersom tonen start-ups graag bij wie ze opgegroeid zijn. Zo heeft Johnson & Johnson Innovation een groot aantal Jlabs ingericht, waaronder eentje in Boston. “Start-ups vermelden graag in hun communicatie, dat ze hier begonnen zijn, het werkt als een soort certificaat. Sowieso is het triplehelix-ecosysteem interessant in de VS. De grotere bedrijven stellen hun netwerk open en zetten incubators op, zoals de Jlabs. Binnen universiteiten is er veel ruimte om samen te werken met bedrijven. Elke professor noemt een aantal van de meest succesvolle spin-offs en vertelt ook gelijk hoeveel investeringen deze hebben opgehaald.”

Verbindingen leggen

handelsmissie-Boston-Thom-Doorley-en-Mark-Rutte

Thomas Doorley en Mark Rutte

Helbig kon enkele interessante connecties tot stand brengen tussen onze regio en Amerikaanse partners. Zo stelde ze het softwarebedrijf Avisi (én een dochter van hetzelfde bedrijf) voor aan haar gast op het Holland Trade Dinner, Thomas Doorley van Sage Partners. “Het was  goed dat Sage Partners op ons diner te gast was. Het is belangrijk voor ons ecosysteem om venture capital naar de regio te halen!” 

Ook interessant

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp