20 maart 2019 - Geschreven door: Lizanne Jakobs, directeur Brilliant Work

Zes tips voor ondernemers die (meer) willen exporteren

Gelderland zit vol met innovatieve, leuke bedrijven die goederen of diensten exporteren. Soms ook per ongeluk, de eerste orders uit Duitsland of Vlaanderen komen bij sommige bedrijven als een soort van bijvangst bij Nederlandse orders. Maar als dat nu smaakt naar meer, wanneer je veel meer potentie ziet in het buitenland, hoe pak je dat aan? Hier zijn wat gouden tips voor succes in het buitenland:

  • Ook met weinig geld op de bank of als klein bedrijf kun je doorbreken in andere landen. Zorg dan dat je zo veel mogelijk met plaatselijke agenten of distributeurs werkt. Zeker als het om fysieke producten gaat is het vaak belangrijk om plaatselijk iemand te hebben.
  • Zet je afspraken met die distributeurs of agenten op schrift. Hoe verdeel je de omzet? Of wat is de prijs waar zij bij jou voor kopen? Wie is er aansprakelijk als een klant klaagt? Wie betaalt er voor het transport? Voor hoe lang loopt het contract? Dat is niet alleen handig als het op een juridisch conflict zou uitlopen, maar juist ook voor een positieve relatie vanaf dag één waarin duidelijk is wie wat doet.
  • Let er op dat je product of dienst past bij wat de klant in het land vereist of verwacht. Wet en regelgeving kan al veranderen zodra je naar Emmerich of Leuven gaat, laat staan als je naar niet EU-landen gaat (zoals het Verenigd Koninkrijk na de Brexit). Van wettelijke verpakkingseisen, klantenservice in de taal van de klant of prijspunt.
  • Selecteer je doellanden zorgvuldig en doe dit proactief. Voor veel bedrijven is het makkelijker gewoon af te wachten waarvandaan de aanvragen komen. Of om eerst dichtbij huis te beginnen, met landen rond Nederland. Je merkt als snel dan of je je service of product moet aanpassen en het kost minder tijd en moeite. Voor sommige producten is er gewoon meer vraag of minder concurrentie in de Verenigde Staten, Kenia of Brazilië.
  • Bescherm je intellectueel eigendom goed. Dus nog voordat je naar het buitenland gaat, denk je na over welke domein namen, merkregistraties, octrooien of designs je wilt hebben om je concurrentiepositie te verstevigen. Een octrooi of design is niet altijd noodzakelijk en kan duur zijn, maar is in sommige gevallen cruciaal!
  • Zorg dat je interne organisatie ook stevig staat bij groei! Als je exportplannen succesvol zijn, zal je omzet ineens sterk groeien. Dat zet ook druk op je cash flow, je personeel etc. Het zou zonde zijn als je die nieuwe buitenlandse klanten die je met veel moeite hebt binnengehaald, moet teleurstellen omdat je niet kunt leveren.

Brilliant Work is een Gelders bureau dat geheel of gedeeltelijk kosteloos exportadvies en -coaching verzorgt voor het mkb. Ze bestaan uit een team van ervaren exportcoaches, ondernemerscoaches en bedrijfsadviseurs en doen hun werk bijna altijd gesubsidieerd door het rijk of de provincie.

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp