17 augustus 2017 - Geschreven door: Marion Braams, directeur Clean Mobility Center

Schone mobiliteit bij evenementen

Het Clean Mobility Center is een stichting waarin negen bedrijven en de Hogeschool Arnhem Nijmegen samenwerken. Ik werk bij CGI, één van de partners van het Clean Mobility Center.

Bij het Clean Mobility Center gebruiken we de metafoor van de puzzelstukjes: clean mobility is een puzzel, waarvan de puzzelstukjes aan elkaar gelegd moeten worden.  We gaan er vanuit dat alle eenvoudige puzzels, waarvan de stukjes gemakkelijk in elkaar passen, al gelegd zijn. De puzzels die nu nog over zijn, zijn ingewikkeld. Door op een andere manier naar vraagstukken te kijken, proberen we vreemde of missende puzzelstukjes te vinden.

Ik volgde een cursus in Parijs waar managers van CGI uit verschillende landen dezelfde cursus volgen, zodat alle onderdelen op dezelfde manier werken. Na de cursus bleef ik in Parijs, want op zondag zou de Tour de France finishen. Zo’n groot evenement leek me bij uitstek geschikt om het ingewikkelde vraagstuk van schone evenementen te bekijken. Ik had gehoord dat de wielrenners van de Tour tegenwoordig “clean” zijn en ik was benieuwd in hoeverre de Tour de France in zijn geheel als “Clean Mobility” kan worden gezien.

Ik ging op de hoek staan van Place de La Concorde, waar de Tour acht keer langs zou komen. Dit gaf me de kans om het geheel rustig te bekijken. Af en toe kwamen er politieauto’s langs. Toen kwam de reclamekaravaan langs: van alle sponsors meerdere auto’s en vrachtauto’s. Geen daarvan reed elektrisch, zelfs niet de reclame van de elektriciteitsmaatschappij. Na een tijdje kwamen de wielrenners, begeleid door motoren en ploegrijdersauto’s. De wielrenners waren in een halve minuut voorbij.

Ik vroeg me af hoeveel brandstof eigenlijk wordt gebruikt tijdens de Tour de France. En hoe je hier meer schone energie van kunt maken. De fietsers rijden minder dan 250 kilometer per dag. Veel elektrische auto’s kunnen dat gemakkelijk rijden zonder te hoeven bijladen. Wat zou ervoor nodig zijn om niet alleen cleane wielrenners te hebben, maar een Tour die qua mobiliteit helemaal clean is? En als ik kijk naar onze eigen regio: hebben we ook sportevenementen waarbij de sporters rennen of fietsen en daaromheen een heleboel mobiliteit plaatsvindt met motoren, auto’s en bussen of vrachtwagens? En hoe kunnen we sportevenementen begeleiden met Clean Mobility? Welke puzzelstukjes missen hier nog? En wat zou een eerste stap kunnen zijn?

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp