13 december 2016 - Geschreven door: Richard Dobbelmann, business associate bij The Economic Board.

Storytelling

In de week vóór ik officieel aan het werk ga bij The Economic Board heb ik mijn vuurdoop, ik schuif aan bij een bijeenkomst van de boardleden. Op de agenda staat onder andere storytelling. Want wat is precies hét verhaal van de regio en hoe willen we dat gezamenlijk uitdragen, ieder vanuit zijn eigen rol en netwerk? Dat blijkt best een ingewikkelde opgave. Het verhaal zou, wat mij betreft, in ieder geval moeten gaan over trots zijn op je roots, bewust zijn van waar je staat en mogelijkheden zien om met elkaar grenzen te verleggen.

(Hi)storytelling

Ik ben Richard Dobbelmann, geboren, gegroeid en gesetteld in Nijmegen. Om mezelf verder te introduceren kan ik nu enkele steekwoorden uit mijn cv oplepelen of in een paar zinnen toelichten hoeveel zin ik heb om als business associate meters te gaan maken in de regio. Maar nu we toch over storytelling spreken, misschien net zo leuk om wat persoonlijke (hi)story te delen.

De familie Dobbelmann is bekend geworden door de productie van wasmiddel. De fabriek was op z’n hoogtepunt goed voor zo’n 500 arbeidsplaatsen in de regio! Leden van de familie kwam je destijds op allerlei plekken in de regio tegen, in de gemeenteraad, als voorzitter van de lokale KvK, in de Provinciale Staten en in de Tweede Kamer. Vier broers maakten in 1919 samen de spannende oversteek naar Indië op zoek naar grondstoffen. Mijn overgrootvader was één van die broers. Pas aan het einde van de jaren 60 kwam die tak van de stamboom, inmiddels flink uitgebreid met Indische genen, terug naar Nederland, terug naar Nijmegen.

In mijn ogen toonden deze Dobbelmannen lef, ze waren ondernemend, maatschappelijk betrokken, vernieuwend en zagen kansen. Aan zo’n verhaal wil ik graag mijn naam verbinden. Alsof het ook nog een heel klein beetje iets over mij zegt.

Bijeenkomst

Terug naar de bijeenkomst. Daar in die kamer vol boardleden, besefte ik wel dat ik dicht bij het vuur zat. Als we praten over het kruisbestuiven tussen Food, Health en Energy en het verder brengen van de regio, dan hebben we ambassadeurs uit het bedrijfsleven keihard nodig; zowel de lokaal gewortelde en groot geworden multinationals, het omvangrijke MKB als de innovatieve start-ups. Het is mijn taak om namens The Economic Board contact met ze te leggen. Ik kijk uit naar alle ontmoetingen met ondernemers die het verhaal van de regio verder willen aanwakkeren, zodat het als een lopend vuurtje rondgaat.

 

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp