17 november 2017 - Geschreven door: Ingeborg van den Heuvel, advisor marketing & communications The Economic Board, en docent (online) marketing & communicatie HAN

Internationale citymarketing; durf anders te kijken!

Nederland staat in de top 3 van landen waar buitenlandse vastgoedbeleggers in investeren. Amsterdam staat op plek 4 van steden waarin geïnvesteerd wordt. Jaarlijks wordt er 160 miljard euro belegd in met name Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Slechts nul komma één procent (160 miljoen) wordt gespendeerd in Arnhem. Hoe kan dat? Buitenlandse beleggers kijken niet naar Arnhem. We zijn volgens Jeroen Lokerse van Crushman & Wakefield veel te bescheiden. Buitenlandse geldschieters zetten hun geld vooral weg in Amsterdam. Ook expats kiezen voor Amsterdam terwijl ze qua huizenprijs, leefruimte en leefbehoeften wellicht beter af zouden zijn in omringende gemeenten als Almere. Waarom? Omdat Almere geen Amsterdam is.

Denk groots en wees brutaal

Durf anders te kijken! wees brutaler! Denk groots! Gebruik Nederland. Dat is in het kort de kernboodschap die Lokerse onlangs op de inspiratiebijeenkomst Citymarketing Arnhem had. De afstanden hier zijn klein in de ogen van veel expats en investeerders. Profileer steden als Almere en ook Arnhem naar de buitenwereld toe als suburb van Amsterdam. Dichtbij de hoofdstad, fantastisch gelegen in het groen. Zo kun je in Arnhem in de prachtige statige Burgemeesterswijk tegen het station aan wonen: op loopafstand van de trein, met de gezellige drukte van de Arnhemse binnenstad en de rust van het Sonsbeekpark om de hoek. Vastgoed is geen doel op zich. Lokerse: “Laat zien wie de stad maken. ‘Passionate people’, daar draait het om. Het gaat niet om state-of-the-artgebouwen en creatieve broedplaatsen, maar om de mensen die er werken. Het gaat om wie er op die plekken zijn. Dus ondernemerschap, plezier en elkaar ontmoeten.

Drie universiteiten in Arnhem

Groots denken. Daar draait het dus om. In het buitenland kennen ze geen verschil tussen hbo en wo . Dus waarom zou Arnhem niet claimen dat ze drie universiteiten heeft? Een mooi en unique selling point van de stad: ArtEZ, HAN University of Applied Science en Van Hall Larenstein. De internationale studenten, met wie ik op de HAN veel werk, zien het al zo. Dus waarom zou je dat internationaal niet van de daken schreeuwen? Lokerse is hierin heel duidelijk: “Zet maar een hoger doel voor jezelf. Het willen vasthouden aan wat je had, daar is nog nooit iemand beter van geworden. Probeer bij de winnaar te horen en er iets van te maken.”

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp