15 maart 2018 - Geschreven door: Toni Versluijs, boardlid en directeur NXP Nederland

Topkandidaten naar de regio: zorg dat ze langskomen

We streven er allemaal naar om bij de top te horen: de beste universiteit, de aantrekkelijkste gemeente, de meest innovatieve onderneming. Niet om het lijstje aan te voeren, maar omdat we daadwerkelijk een impact willen maken op het gebied waarop we actief zijn. Daarvoor hebben we de beste onderzoekers, ambtenaren en werknemers op de juiste plek nodig. Gelukkig kunnen we vaak putten uit de eigen organisatie om posities in te vullen, maar er zijn toch ook echt mensen ‘van buiten’ nodig.

Bij NXP hebben we een young talent programma waar de leiders van morgen worden opgeleid en een ‘shadow’ programma waar jonge technici in een ‘meester-gezel’ setting groeien naar een expert-rol. De kandidaten voor beide programma’s en voor een aantal andere specialistische functies komen van over de hele wereld.

Komend van verre oorden, heeft de locatie ‘Nijmegen’, ‘Gelderland’ of ‘Oost-Nederland’ meestal niet de aantrekkingskracht die we zouden willen en die haar toekomt. Dit speelt overigens niet alleen bij kandidaten uit het buitenland, ook kandidaten uit andere delen van Nederland (h)erkennen de kracht van de regio Nijmegen onvoldoende.

Hoe anders is het wanneer zij, waar dan ook vandaan, eenmaal een bezoek aan Nijmegen hebben gebracht. Het zelf ervaren van de dynamiek bij NXP en op de Novio Tech Campus, de laagdrempelige en veelzijdige stad en de natuurlijke rust van de omgeving heeft een enorm positieve uitwerking.

Ik kan uit eigen waarneming zeggen dat wanneer een bezoek aan Nijmegen aanvankelijk met scepsis ten aanzien van vestiging begint, men toch vaak enthousiast huiswaarts keert. We proberen bij zo’n bezoek dan ook te zorgen dat de kandidaat een eerste kennismaking heeft met de stad en de omgeving. We geven ook in de gesprekken expliciet aandacht aan wat de ‘way of life’ hier te bieden heeft.

Nu gaat onze aandacht er met name naar uit om nog meer goede kandidaten tot een bezoek te verleiden. Wat men op internet over de regio vindt, is het eerste uithangbord. En dat kan in mijn ogen overigens nog een stuk beter.

Verbeter de internationale online zichtbaarheid van Nijmegen en zorg dat je topkandidaten langskomen, het resultaat spreekt voor zich!

Deze blog is als column verschenen in Het Ondernemersbelang en op ondernemersbelang.nl.

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp